Γεωγραφία: Κεφάλαιο 15ο 

Η σημασία του υδρογραφικού δικτύου στη ζωή των ανθρώπων

Δραστηριότητα 1    

Αντιστοιχίστε έννοιες Υδρογραφικό δίκτυο, Ύδρευση και Άρδευση με τη σημασία τους, στον παρακάτω υπερσύνδεσμο: uk3.hotpotatoes.net/ex/79094/FYDEOZOL.php

 

Δραστηριότητα 2 

Το ΥΠΕΧΩΔΕ μελετάει την οικοδόμηση 2 φραγμάτων και των αντίστοιχων ταμιευτήρων νερού στο νομό Ρεθύμνου, καθώς και την εκτροπή μέρους υδάτων του Πλατύ ποταμού από τη λεκάνη απορροής του σε άλλη περιοχή. Έτσι θα αυξηθούν οι ποσότητες νερού στην περιοχή εκτροπής, οι οποίες θα χρησιμοποιούνται στη γεωργία και στη βιομηχανία, αυξάνοντας την παραγωγή αγροτικών και βιομηχανικών προϊόντων. Οι αγρότες και οι εργοστασιάρχες της περιοχής επικροτούν το έργο. Αντίθετα, οι αγρότες άλλων περιοχών και οι κάτοικοι των οικισμών όπου θα γίνουν τα φράγματα και μη κυβερνητικές περιβαλλοντικές οργανώσεις αντιδρούν. Δημιουργείστε ένα παιχνίδι ρόλων. Χωριστείτε σε διαφορετικές κοινωνικές ομάδεςκαι καθορίστε τους ρόλους σας στο παιχνίδι:  π.χ. ΥΠΕΧΩΔΕ, εργοστασιάρχες,  αγρότες της περιοχής εκτροπής, αγρότες του δέλτα, κάτοικοι οικισμών στην περιοχή φραγμάτων, μη κυβερνητικές περιβαλλοντικές οργανώσεις.

 

Δραστηριότητα 3

Βρείτε στο διαδίκτυο χάρτες, φωτογραφίες, δημοσιεύματα, άρθρα, που να αναφέρονται στο έντονο πρόβλημα της ξηρασίας που αντιμετωπίζει ο τόπος της κατοικίας σας. Στην περίπτωσή σας, βρείτε για πληροφορίες για την ξηρασία που αντιμετωπίζει η Κρήτη (π.χ. Δυτική Κρήτη, νομός Χανίων ή Ρεθύμνου).

 

Δραστηριότητα 4

Ανατρέξτε στην ιστοσελίδα της ΕΥΔΑΠ: www.eydap.gr/index.asp?a_id=758. Βρείτε τα σημεία στο κείμενο που δείχνουν τα μέτρα που έχει λάβει η εταιρεία ΕΥΔΑΠ για την εξοικονόμηση του νερού. Γράψτε τις σκέψεις σας για τα μέτρα που έχει λάβει η ΕΥΔΑΠ στον υπερσύνδεσμο https://writer.zoho.com/editor.im. Προσοχή.... γράψτε μόνο όσα σχετίζονται με την εξοικονόμηση του νερού και το υδρογραφικό δίκτυο. 

 

Δραστηριότητα 5

ΠΑΡΑΜΥΘΙ

Ένας δάσκαλος έβγαλε από την τσάντα του μία σελίδα. Ήταν μία από τις εκθέσεις της τάξης…

«Εσείς τα παιδιά έχετε έναν ξεχωριστό τρόπο να λέτε πράγματα στους μεγάλους. Θα σας διαβάσω την έκθεση του συμμαθητή σας του Μοχάμεντ.

Οι γονείς του είναι από το Πακιστάν. Ακούστε τι μας έγραψε…» τους είπε.

«Ο μπαμπάς μου μού μιλάει συχνά για το χωριό μας στο Πακιστάν. Δεν το γνώρισα ποτέ αφού ήρθαμε στην Ελλάδα όταν ήμουν ακόμη μωρό. Καταγόμαστε από το χωριό Κάτσχο. Είναι ένα πολύ φτωχό μέρος, με άγονη γη. Όλα εκεί εξαρτώνται από τη βροχή. Από τη βροχή ξεδιψούν τα χωράφια, τα ζώα, οι κάτοικοι. Τα τελευταία 7 χρόνια δεν έριξε ούτε σταγόνα. Παιδιά που γεννιούνταν δεν είχαν δει ποτέ τους βροχή. Τα πρώτα χρόνια όλοι περίμεναν να είναι καλύτερη η επόμενη χρονιά, δεν ήταν. Μεγάλοι και μικροί άρχισαν να κοιτούν με αγωνία τον ουρανό. Κάποιοι έγραψαν τραγούδια για να παρακαλέσουν τον Αλλάχ να φέρει νερό. Τα τραγούδια δεν πρέπει να ήταν πολύ καλά γιατί δεν έφεραν βροχή. Κάποιοι από την κυβέρνηση, μας είπαν ότι φταίει το κλίμα που αλλάζει και γι΄αυτό χειροτερεύουν όλα. Αλλά το Πακιστάν είναι φτωχό και η κυβέρνηση δεν έχει να προσφέρει και πολλά. Ο μπαμπάς μου μού είπε ότι πήρε τη μεγάλη απόφαση να φύγουμε για την….Ευρώπη. Το Γιουνανιστάν (έτσι λέμε εμείς την Ελλάδα) είχε λέει πολύ περισσότερο νερό. Και δουλειά. Το ταξίδι δεν ήταν καθόλου εύκολο. Κάποιοι κακοί άνθρωποι ζήτησαν πολλά λεφτά για να μας φέρουν με ένα σαπιοκάραβο εδώ. Αλλά αυτό είναι μία άλλη ιστορία…».

Δραστηριότητα:

Γράψτε σε καρτέλες τις παρακάτω φράσεις από τους κατοίκους Κάτσχο (Πακιστάν) και διαβάστε τες φωναχτά στην τάξη: «Δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να φύγουμε. Το διπλανό χωριό έχει σχεδόν ερημώσει», «Κάποιοι από εμάς πήγαν στην αστυνομία ζητώντας να μπουν φυλακή, μόνο και μόνο για να τους δίνουν τροφή και νερό», «Περπατάμε πια 8 ώρες τη μέρα μαζεύοντας όσο νερό βρούμε από τα σχεδόν ξεραμένα πηγάδια. Δε μας νοιάζει πια αν είναι θολό. Έτσι κι αλλιώς δεν είναι ποτέ αρκετό».

  • Σχολιάστε το μέγεθος του προβλήματος.

  • Κολλήστε τις καρτέλες στον παγκόσμιο χάρτη, στο μέρος που βρίσκεται το Πακιστάν.

Πηγή: Actionaid Hellas

 

Δραστηριότητα 6

Δοκιμάστε να φτιάξετε τα παζλ, που βρίσκονται στους παρακάτω υπερσυνδέσμους: 

 

Δραστηριότητα 7

        

     Ο Ιορδάνης ποταμός

Το νερό διχάζει στη Μέση Ανατολή. Ένα βασικό σηµείο της διαµάχης µεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων αφορά τη διαχείριση των αποθεµάτων νερού. Το νερό, το οποίο καλύπτει τις ανάγκες και των δύο πλευρών προέρχεται από τον Ιορδάνη ποταµό, ο οποίος περνά από την περιοχή της Γαλιλαίας, στην οποία είναι εγκατεστηµένοι οι Παλαιστίνιοι. Στη δυτική όχθη της Γαλιλαίας, το Ισραήλ έχει εγκαταστήσει αντλίες για  τη διοχέτευση νερού για άρδευση και ύδρευση των κατοίκων του. Οι Παλαιστίνιοι θεωρούν ότι δικαιούνται τον έλεγχο των αποθεµάτων νερού µε το σκεπτικό ότι πηγάζουν από περιοχές δικής τους κληρονοµιάς. Οι Ισραηλινοί θεωρούν ότι δικαιούνται πλήρη πρόσβαση στα αποθέµατα νερού και φτάνουν στο σηµείο να καταναλώνουν τρεις φορές περισσότερο νερό από τους Παλαιστινίους. Η άντληση των νερών του Ιορδάνη  από το Ισραήλ είναι τόσο µεγάλη, που ο ποταµός έχει µετατραπεί σε ένα απλό ρυάκι. Η γειτονική Ιορδανία στερείται, επίσης, τα αποθέµατα νερού που θα ανακούφιζαν τις ανάγκες του πληθυσµού της, ενώ το φράγµα που κατασκεύασε σε παραπόταµο του Ιορδάνη καταστράφηκε στους βοµβαρδισµούς του 1967. Το νερό της περιοχής είναι περιορισµένο και είναι πολλοί όσοι το διεκδικούν. Το νερό όµως είναι ένα κοινό αγαθό. Μπορείτε συζητώντας µέσα στις οµάδες σας να προτείνετε κάποια λύση, ώστε οι κάτοικοι της περιοχής να αποφύγουν ένα νέο πόλεµο και µάλιστα για το νερό. 

 

 

 

 



Contact

Δασκάλα Έκτης τάξης: Βολικού Αντιγόνη